Ciència + infants = “hort magnètic”
El coneixement científic no és coneixement útil fins que no l’apropem a la societat. I qui millor que els nens i nenes per posar en pràctica la nostra recerca? Aquest curs 2022-23, l’Escola La Pau de Sant Sadurní d’Anoia ha iniciat una aliança amb l’ICTA-UAB en el marc del programa Magnet de la Fundació Bofill.
Què és l’Aliança Magnet i què n’obté l’escola?
El programa promou l’aliança d’un centre educatiu amb una institució d’excel·lència en un camp del coneixement específic. Aquesta aliança permet al centre educatiu desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa.
L’Escola La Pau vol promoure entre l’alumnat la indagació científica, la implicació i el compromís en la millora de l’entorn i plegats construir un món més sostenible. L’aliança magnet amb l’ICTA-UAB i el procés de transformació pedagògica els permetrà treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) des d’una vessant científica i amb esperit crític. L’entorn del centre educatiu, situat en un entorn privilegiat enmig de ceps i vinyes, esdevindrà una gran font d’aprenentatge a través dels projectes magnet.
El programa Magnet ha aplegat 36 centres educatius amb un total de 10.958 alumnes i 1.191 docents de 22 municipis de tot Catalunya. És una oportunitat per a les escoles per oferir un aprenentatge adaptat a les necessitats formatives de l’alumnat en la societat actual, implementant noves metodologies de treball. Amb una formació i acompanyament constants i amb l’aliança amb una institució de prestigi, el centre educatiu avança cap a un enfocament competencial i multidisciplinari i un aprenentatge significatiu, que situa l’alumne al centre.
Què hi fa Sostenipra?
L’Escola La Pau té un gran interès en desenvolupar un hort-laboratori sostenible on els nens i nenes de primària puguin aprendre i experimentar. L’experiència en agricultura urbana sostenible de Sostenipra entra en joc en el co-disseny i desenvolupament de l’hort. A través d’activitats a l’aula, l’alumnat de 2n de primària treballa diversos conceptes i idees relacionades amb l’hort. Així doncs, activitats de càlcul, llengua, ciències naturals i art integren elements que es faran servir per dissenyar, desenvolupar i utilitzar l’hort.
A banda, Sostenipra pot posar a prova la seva recerca. Per exemple, una de les activitats que es treballen amb l’alumnat és el consum d’aigua durant el reg i com reduir-lo. En aquest cas, Sostenipra ha instal·lat un dels prototips de reg intel·ligent del projecte SIRAH per tal de posar-lo en marxa en un hort urbà en exteriors i entendre millor l’experiència de l’escola com a usuària d’aquest producte.
Com està funcionant l’aliança?
Els primers mesos d’aquesta aliança han estat tot un èxit. L’entusiasme de tots els actors implicats l’està convertint en un projecte molt viu i enriquidor per tothom: alumnat, mestres, personal investigador, famílies… Sostenipra ha participat en esdeveniments de l’escola, com ara les portes obertes, i sempre som rebuts amb els braços oberts. Esperem que aquesta experiència sigui positiva per l’escola! Nosaltres estem aprenent molt!
No us perdeu els nostres avenços a Twitter i Instagram (@sostenipra)
Font de la notícia: ICTA-UAB